כיצד לחבוש מטפחת ראש?

כיסוי ראש הוא סגנון לבוש מסורתי. זה פופולרי בקרב נשים אפרו-אמריקאיות, שלרוב לבשו מטפחת-ראפ במהלך אסיפות המחנה ומכירה פומבית של עבדים. נשים אלה לעיתים קרובות עיצבו מחדש את ההליכה על פי הטעם והסגנונות הייחודיים שלהן. אבל, רק באמצע המאה ה-20 כיסוי הראש הזה הפך לאופנתי גם לנשים וגם לגברים. במאמר זה נדון במקורות ובסגנונות הראשים. ‏

מטפחות מעוצבות הראשונות מקורם באפריקה שמדרום לסהרה. ניגרים ונשות יורובה לובשות מטפחת-ראפ. נשים גנאיות ודרום אפריקאיות לובשות כלבות או דוקוס. בבוצואנה, אנפות-ראש נקראות דוקוס. חשיבותה התרבותית של ההרפתקאה מתועדת היטב, והיא החזיקה מעמד מעבר לקהילות אפריקאיות. לנשים שחורות במערב, זה משמש כקשר חומרי לאבותיהם.

להרפתקאה יש משמעויות רבות. מבחינה היסטורית, זה היה סמל של נשיות וביטוי עצמי לנשים שחורות. עם זאת, הייתה לה גם משמעות משפילה שהחברה הלבנה לא רצתה להכיר בה. מסיבות אלה, המטפחת חזרה לשימוש בשנות ה-70 כפריט לבוש לנשים שחורות. למרות שהמטרה של ההטרדה הראשית השתנתה, היא עדיין מעוררת את התפקיד שמילאו הלבנים בעבדות. מבחינה היסטורית, העיסה הראשית נתפסה גם כסמל לחיבוק של השושלת המערב אפריקאית ואבות אבותיו של האמריקאי המשועבד.

העירום הראשי הופיע לראשונה באמריקה כחלק מסחר העבדים הטרנס-אטלנטי. אע"פ ששני המינים לבשו אותה במקור, היא הוכנה מאוחר יותר רק לנשים על ־ ידי בעלי העבדים. הואיל וההתנשאות העיוורת סימנה כפייה ושחרור, המנהג הפך בסופו של דבר לחובה באזורים מסוימים בדרום. עם זאת, הסטיגמה הייתה קשורה לשעבוד, וסטיגמה זו גרמה לנשים שחורות רבות לנטוש את ההנפה.

אף על פי שכיום היא עדיין שחוקה באופן נרחב, היא התפתחה להצהרת סגנון לנשים. יש נשים שאפילו לובשות אותו למיטה כדי להגן על השיער שלהן מהתייבשות במהלך הלילה. ציפיות כותנה יכולות לייבש שיער מתולתל, וניפוי ראש יכול להיות בדיוק התרופה שאתה צריך. בנוסף למיניות שלו, ניתן להשתמש גם במטפחת הראש כדי לכסות ימים גרועים בשיער. המגמה הפכה נפוצה וזמינה באינטרנט.

ניתן להתחקות אחר ההיסטוריה של ראשים לתרבויות העתיקות של אפריקה שמדרום לסהרה. תפיסת הראש האפריקאית היא הצהרה אופנתית מסורתית שהתפתחה כדי לשקף תרבויות רבות ושונות. עיצובו הוא תוסס וייחודי, ויש לו היסטוריה ארוכה בעלת משמעות תרבותית. נשים לבשו לעתים קרובות את הארנבות כשהן היו מאורסות או נשואות. כמו ־ כן, יש נשים שלבשו אותן מסיבות דתיות, כגון נוכחות במפגש.